Zo gauw het wat warmer wordt en de zon zich meer laat zien, begint het bij veel mensen te kriebelen. Wat is er op zulke dagen nu lekkerder dan het water op te gaan en te genieten van de omgeving? Je kunt dan een dag een bootje huren, maar als je vaker wilt varen is het hebben van een eigen boot natuurlijk fantastisch. Overweeg je de aanschaf van een vaartuig? Let dan op de volgende vijf belangrijke tips.
Drie keer raden wanneer de meeste boten te koop staan. Inderdaad, in de lente. De dagen worden langer en warmer, waardoor meer mensen het wel zien zitten om te gaan varen. Daar spelen verkopers slim op in; het aanbod is dan vaak groot, maar het aantal potentiële kopers ook. Je loopt dan dus kans om meer te betalen voor de boot dan dat je eigenlijk verwachtte. Om dat te voorkomen kun je het beste in het naseizoen op botenjacht. De kans is groot dat je in deze periode voordeliger een vaartuig kunt aanschaffen. Je zult dan helaas wel even moeten wachten voordat je het water op kan, maar dat kan ook een voordeel zijn. Kleine reparaties of onderhoud kun je in deze periode goed uitvoeren, zodat je zo gauw de warme dagen komen direct het water op kunt.
Wanneer je ontzettend veel zin hebt om het water op te gaan, loop je kans dat je overgaat tot een impulsaankoop. Daar kun je uiteraard geluk mee hebben. Toch is het aan te raden om je, voordat je echt tot aankoop overgaat, eerst goed te oriënteren. Stel bijvoorbeeld vast een wensenlijstje op en kijk of alle wensen binnen je budget kunnen passen. Het doornemen van magazines over boten of het bezoeken van een botenbeurs kunnen helpen in die oriëntatiefase. Ook online kun je een schat aan informatie vinden. Zo vind je op de website van Yachting Company Muiderzand een uitgebreid aanbod, met veel informatie over de specificaties.
Om je boot zo lang mogelijk goed te houden, is het af te raden om de boot het hele jaar in het water te laten liggen. Is het vaarseizoen voorbij? Dan kun je je vaartuig beter een plekje in een overdekte stalling geven. Oriënteer je vast op mogelijke locaties hiervoor, voordat je tot aanschaf van een boot overgaat. Op deze manier wordt voorkomen dat je straks wel een boot, maar geen stalling hebt. Sommige botenstallingen bieden ook service en onderhoud, waardoor je de boot niet hoeft te transporteren op het moment dat onderhoud nodig is. Het kost dan minder moeite om je vaartuig in topconditie te (laten) houden voor dagtochtjes of langere trips.
Voordat je een vaartuig aangeschaft is het ook te adviseren om te checken welke papieren je nodig hebt om er mee te mogen varen. Met veel boten mag je zo het water op, maar er wordt gelet op grootte en op snelheid. Gaat de boot niet sneller dan 20 kilometer per uur en is de boot niet groter dan 15 meter? Dan is varen zonder vaarbewijs mogelijk. Maar wanneer de boot sneller kan of langer is (of allebei), zul je eerst een vaarexamen moeten doen.
Misschien verwacht je dat je met een particuliere aansprakelijkheidsverzekering voldoende dekking hebt voor een boot. Schade veroorzaakt met voer- of vaartuigen valt daar echter lang niet altijd onder. Ook hier geldt doorgaans dat kleine vaartuigen wel onder de dekking vallen, maar groter (of snelle) vaartuigen niet. Aangeraden wordt om in de polisvoorwaarden van je verzekering te checken of je goed verzekerd bent. Is dit niet het geval? Dan kan een aanvullende WA-verzekering het probleem oplossen. Zo’n verzekering wordt ook vaak gevraagd door bijvoorbeeld jachthavens en botenstallingen. Soms kun je kiezen voor verschillende dekkingen, om niet alleen de wettelijke aansprakelijkheid maar ook andere zaken (zoals de inventaris van de boot) mee te verzekeren.